Інформаційний захід проекту з нагоди Міжнародного дня боротьби з корупцією

Генеральна асамблея ООН визначила 9 грудня Міжнародним днем боротьби з корупцією. Завдяки підтримці Посольства Королівства Нідерланди в рамках програми МАТРА ми також маємо моживість долучитися до реалізації цього виключно важливого всесвітнього тренду. Наш метод - боротьба з корупцією шляхом підвищення обізнаності бізнесу, формування спільноти тренерів у регіонах для підготовки підприємств до державних перевірок.

Прикріплені файли та додаткові матеріали

Аналітична нотатка з аналізу нової редакції закону "Про основні засади державного нагляду (контролю)" Програма заходу до Міжнародного дня боротьби з корупцією

9 грудня 2020 року команда проекту провела інформаційний захід, присвячений Міжнародному дню боротьби з корупцією. В ході дистанційного спілкування були презентовані зусилля, які докладають представники міжнародних  організацій в Україні, проаналізований корупційний потенціал нової версії законопроекту "Про основи державного нагляду (контролю) в Україні, надана інформація про тренерську мережу "Компетентність долає корупцію", яка розгортає свою діяльність в рамках проекту. 

Координатор проекту по роботі з бізнесом Павло Коваль розповів про стан боротьби з корупцією у світі і позиції України в Індексі  сприйняття корупції. Звичайно, вони виявилися досить невтішними. При середньому балі серед країн світу 43, а серед загалу країн ЄС - 66, Україна стійко тримається на рівні 30-ти балів. Було зазначено, що у 2020 році особливу увагу світове співтовариство приділяє боротьбі з корупцією в процесі відновлення світової економіки після падіння, спричиненого карантином COVID-19. Для цього ООН розробила і рекомендувала використовувати навіть спеціальний банер, який також став символом і дороговказом для нашого заходу.

Екперт профільного сільськогосподарського підрозділу ООН в Україні - FAO Government and Donors’ Liaison Focal Point for Ukraine Михайло Малков у своєму виступі звернув увагу на те, що боротьба з корупцією спрямована на реалізацію Цілей Сталого Розвитку ООН, а саме цілі 16, яка передбачає сприяння побудові відкритого суспільства в інтересах сталого розвитку, створення ефективних, підзвітних та заснованих на широкій участі інституцій на всіх рівнях. Він порівняв корупцію з корозією, яка роз'їдає економіку і суспільство, робить держави непридатними до здійснення функцій з управління суспільством. Було зазначено, що у сфері харчової безпеки недоброчесність і корупція трапляється на всіх етапах "від лану до столу" - при виробництві харчових продуктів, в ланках постачання, на кінцевих етапах надходження продуктів до споживача. Відмічалося, що проблема боротьби за безпечність і якість продукції досить глибока і має такі складові як food quality (якість харчової продукції), food fraud (фальсифікація харчових продуктів), food defense (захист споживача харчових продуктів). Було зазначено, що український офіс ФАО має масив відповідної документації і готовий надалі співпрацювати з командою проекту та тренерською мережею "Компетентність долає корупцію" в напрямі подолання негативних явищ.
 
Голова секретаріату Всеукраїнської мережі доброчесності UNIC, заснованої Європеським банком реконструкції та розвитку в Україні, Антоніна Прудко, вітаючи учасників заходу, зазначила, що мережа доброчесності працює в країні вже 3 роки. Вона відіграє роль експертного центру із запровадження культури доброчесності. Основним гаслом мережі є 'Do what is right, not what is easy' (Роби те, що є правильним, а не простим). Представниця мережі UNIC також оприлюднила цікавий факт про те, що за їхніми даними 70% українців готові платити більше за товари та послуги компаній, які працюють доброчесно, дотримуються законодавчих та моральних стандартів.

Про те, який внесок вже зроблено проектом у справу боротьби з корупцією в Україні, розповіла його координатор Лариса Старікова. За рік роботи проекту тренінг з підготовки тренерів (Т2Т) в регіонах пройшли 258 осіб при тому, що планувалося підготувати лише 120 тренерів. Завдяки переходу в дистаційний формат роботи, вдалося охопити тренінгами 23 регіони України ("за бортом" лишилися лише Чернівці). Тренінг проекту з підготовки бізнесу до перевірок пройшов 461 суб'єкт господарювання, 85 з яких відвідали тренінги, проведені підготовленими в рамках проекту тренерами. Хоча проведення стратегічних сесій з підготовки підприємств до виконання євровимог на даному етапі реалізації проекту ще попереду, 58 осіб, 37 з яких брали участь дистанційно і представляли 10 регіонів України, відповідну інформацію вже отримали під час проведення заходу в партнерстві з ГО "Споживча довіра" та за підтримки сертифікованих тренерів Олени Захарової та Олени Кулікової. Однак основним досягненням, фактором сталого розвитку результатів реалізації проекту став розвиток мережі тренерів "Компетентність долає корупцію" (КДК). Тренерська мережа, установче засідання якої пройшло 17 липня 2020 року, вже має у своєму складі 4 робочі органи (комітети за темами) і координаторів у 18 регіонах України. Інфографіку щодо стану реалізації проекту можна переглянути тут. 

Інформаційний захід проекту до Міжнародного дня боротьби з корупцією був, перш за все, робочим. Тож основна увага була приділена оцінці корупційного потенціалу законопроекту про нову редакцію Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю)", яка нині виставлена на публічне обговорення на сайті Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.

Позицію розробників законопроекту з Офісу ефективного регулювання (BRDO) представила керівник з інформаційних технологій Яна Горюнова. Вона зазначила, що основною метою зміни законодавства у сфері державного контролю є встановлення рамкових умов та принципів для всіх галузей, які підлягають контролю з боку держави. До таких засадничих принципів належить ризик орієнтований підхід, визначення періодичності перевірок на основі ступеню ризику, а не розміру бізнесу. Новаціями законодавства є надання можливості здійснення добровільного аудиту, зниження періодичності перевірок у разі страхування цивільної відповідальності виробника. Повторні перевірки має здійснювати інша посадова особа, а строк позапланового заходу має бути обмеженим. Оновлене законодавство збільшує публічність діяльності органів державного контролю за рахунок формування дорадчо-консультативних органів (Рада з питань державного контролю). Перевіряючі органи мають самі дбати про підтягування інформації про суб'єкта державної перевірки з державних реєстрів та власних джерел. А розвиток автоматизованої системи державного контролю має суттєво спростити взаємодію між владою та бізнесом.

Директор Департаменту правової роботи і державного нагляду та контролю Державної регуляторної служби Олександр Барбелюк у своєму короткому виступі звернув увагу на важливість розвитку превентивної функції державного контролю, яка поруч з орієнтаціією на ризик тепер буде забезпечуватися також і аудитом. Уніфікація серед різних сфер державного контролю, уникнення плутанини між контролем і ліцензуванням - це все новації, які виникли як реакція на звернення підприємців. Нова редакція закону заснована на приведенні державного контролю до практики його застосування, зазначив він.

Щойно призначена голова Держпродспоживслужби України Владислава Магалецька наголосила на необхідності забезпечення дієвого контролю за протиепідемічними заходами на даному етапі. Робота ДПСС надалі також має бути посилена у напрямі контролю за обігом та маркуванням органічної продукції. На часі цифровізація державного контролю. Разом з головою відомства в заході взяли участь також й інші відповідальні працівники: начальник Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Алла Григоренко та начальник Управління державного контролю Микола Білоус.

Позицію проекту щодо нової редакції закону про державний контроль оприлюднила Лариса Старікова. Фахівці проекту детально проаналізували пропозиції щодо нової редакції закону  і дійшли невтішного висновку про те, що корупційний потенціал в ній, на жаль, посилюється. Запровадження державного аудиту стримує розвиток ринку тренінгів та консалтингу. Введення норми про заміну державного контролю страхуванням цивільної відповідальності не має аналогів в європейському законодавстві, а відтак може послабити довіру до української продукції на світових ринках, погіршити можливості національного експорту. Надання можливості державним контролерам зупиняти виробництво без розвитку відповідної підзаконної бази, проводити позапланові перевірки на основі лише однієї підозри споживача створюють простір для довільного трактування стану справ контролером, а відтак посилюють корупційний потенціал. Однак особливе занепокоєння викликає те, що автори законопроекту, докорінно змінюючи текст нормативного акту, посилаються на Державну програму стимулювання економіки для подолання негативних наслідків, спричинених обмежувальними заходами щодо запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на 2020 –2022 роки, яка відповідних положень не має. Такий стан речей не можна назвати доброчесною практикою, на запровадженні якої наполягає ООН.

Керівник Секретаріату Ради підприємців при Кабінеті Міністрів України Андрій Забловський, який також надав згоду координувати роботу Комітету по зв'язках з владою тренерської мережі "Компетентність долає коруцію", у своєму короткому слові підкреслив важливість детального дослідження і всебічного обговорення антикорупційного потенціалу пропозиції по зміні редакції Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Про розвиток тренерської мережі "Компетентність долає корупцію" розповів координатор з питань освіти проекту Сергій Щербина. Він нагадав про те, що в основі формування і діяльності мережі лежать такі засадничі документи як Цінності, політика та керівні принципи, Кодекс етики, Стратегічний план розвитку, Організаційно-економічні засади діяльності. Було підкреслено, що мережа пропонує лише формати та шаблони для організації своєї діяльності. Розбудова мережі на практиці здійснюється виключно у відповідь на реальну ситуацію на основі пропозицій її членів. На даному етапі в мережі функціонує Координаційна рада у складі 5 осіб (Лариса Старікова, Павло Коваль, Андрій Михайлов, Любов Нестиренко, Сергій Щербина), 4 комітети, координатори яких є також членами Координаційної ради у розширеному складі (комітети з етики, зв'язків з владою, міжнародного співробітництва, співпраці з організаціями захисту споживачів). В соціальних мережах відбувається спілкування в 3 цільових групах (загальна група членів мережі, група координаторів у регіонах, група Координаційної ради мережі). Підготовленими в рамках проекту тренерами опрацьовано 2 авторських продукти (Схема поведінки бізнесу у разі здійснення перевірок державними контролюючими органами: Олександр Гоман, Софія Руденко, Анастасія Гольцева, Суми та Настанови щодо безпечного транспортування харчових продуктів: Андрій Іванов, Запоріжжя), започаткові 4 реєстри: членів мережі, сертифікованих тренерів, об'єктів інтелектуальної власності, продуктів.

В свою чергу Любов Нестиренко ознайомила учасників з ситуацією з розвитком мережі в регіонах. Було зазначено, що програма заходу містить посилання на перелік координаторів мережі "Компетентність долає корупцію" у регіонах  з активними лінками, за якими учасники мережі можуть зв'язуватися зі своїми координаторами. Також цей перелік можна переглянути тут. Учасникам заходу у програмі також надається доступ до повного переліку сертифікованих тренерів, в якому міститяться посилання на сертифікати всіх 74 сертифікованих осіб, які доповнені інформацією про склад та таймінг тренінгу.  Під час заходу свої заслужені сертифікати отримали 12 тренерів, сертифікованих за результатами тренінгу 17 вересня та 15 представників бізнесу, які розробили плани підготовки своїх підприємств до державних перевірок.

В заключному обговоренні взяли участь координатор мережі "Компетенність долає корупцію" по Хмельницькій області, віце-президент Хмельницької ТПП Наталія Бєлякова та начальник Управління державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Держпродспоживслужби України Алла Григоренко.

Програма заходу з посиланнями на презентації та Аналітична нотатка з аналізу нової редакції закону "Про основні засади державного нагляду (контролю)" додаються.




  • Старікова Лариса Валеріївна
  • 10 грудня 2020 р.
  • 0